Театралното многообразие на Азия част от програмата на Световен театър в София 2017

Диалогът между културите, между традициите и съвременните форми и между представите за Изтока и Запада ще се разкрие през  спектаклите „Софтмашина: Рианто и Сурджит” и „Ужасената душа: Макбет”.

На 1 юни, четвъртък, в ДНК-Пространство за съвременен танц и пърформанс на Националния дворец на културата със „Софтмашина: Рианто & Сурджит” ще започне програмата на Световен театър в София 2017.

Проектът „Софтмашина“ на режисьора и визуален артист Чой Ка Фаи е замислен през 2012 г. като реакция срещу възпроизвеждането на екзотични и мистични стереотипни образи за  Изтока. Спектакъл с майсторски танцови изпълнения на харизматичните Рианто (Индонезия) и Сурджит (Индия), „Софтмашина” е своеобразна експедиция из историята и настоящето на танца в Азия. След успешното му представяне на престижни световни сцени и фестивали като Садлърс Уелс (Лондон), БИТЕФ (Белград), „Танц през август“ (Берлин) и др., спектакълът гостува за първи път в България.

 

Непосредствено след представлението „Софтамашина: Рианто и Сурджит” ще се проведе разговор на екипа с публиката в ДНК – пространство за съвременен танц и пърформанс на НДК. Модератор: Мира Тодорова, артистичен директор на ДНК

 

За екипа на „Софтмашина”

Рианто е танцьор от Индонезия, който се специализира в традиционния явански еротичен танц ленгер. Той се изпълнява предимно от мъже, които  въплътяват женски и мъжки образи и майсторски овладяват техники на съблазняване. Рианто достига до виртуозност в изпълнението на репертоара на ленгер, като същевременно сътрудничи и със съвременни хореографи. Документалното танцово представление носи силата на уникалното присъствие и изпълнителска техника на Рианто и изследва отношенията между традиция и съвременен танц, между представите за мъжко и женско, между културата в града и селските общности.

 

Сурджит Нонгмейкапам е съвременен танцьор от Манипур, Индия. Той е изучавал разнообразни форми на класически индийски танц и бойни изкуства. Той става един от малкото изпълнители в Манипур, които започват да се занимават и със съвременен танц и се стремят да го развиват отвъд традиционните консервативни местни култури. В документалното представление Сурджит и Чой Ка Фаи обсъждат как се създава танцов спектакъл, предназначен за европейска публика, и размишляват върху творческия подход, влиянието на пазара на изкуствата, маркетинговите стратегии и културните стереотипи.

 

Чой Ка Фаи е артист, автор на представления и дизайнер от Сингапур. Той завършва “Design Interaction“ в Кралския колеж по изкуства в Лондон, а в периода 2014/5 г. е резидент в центъра по изкуства „Бетаниен“ в Берлин. Движещ интерес в неговата работа е вникването в спомените, складирани в човешкото тяло, и в силите, определящи неговата  изразност. Негови работи са представяни на престижни сцени като Садлърс Уелс в Лондон и на фестивали от ранга на  Импулстанц във Виена, „Танц през август“ в Берлин, БИТЕФ в Белград и др.  Той

 

 

На 3 юни, събота, в Народен театър „Иван Вазов” ще бъде представен най-мащабният спектакъл в програмата на Световен театър в София. „Ужасената душа: Макбет” е зрелищна версия на мрачната шекспирова трагедия „Макбет“ със средствата на китайския традиционен театър, известен като „пекинска опера“.

 

„Пекинската опера“ е уникален източен сценичен жанр с над 200-годишна история. Той съчетава драматична актьорска игра със зрелищността на виртуозни акробатични и музикални изпълнения, ярки и пищни маски и костюми, стилизирана хореография на жестовете и движенията. Изкуството на „пекинската опера“ е обявено от ЮНЕСКО през 2010 за световно нематериално културно наследство. Автор на пиесата „Ужасената душа“  е успешният млад китайски драматург Цян Сун, носител на няколко театрални награди.

 

„Ужасената душа: Макбет“ пресреща две силни и различни театрални традиции.  Драматизмът на една от емблемите на западния театър – Шекспир, се преобразява в сценичната експресивност на една от емблемите на източните сценични изкуства – пекинската опера. Историята на Шекспировата трагедия и нейните универсални теми за властта, морала, съдбата и свободната воля, са пренесени в древната китайска държава  Вей от периода „Пролет и есен“ (770 – 476 г. пр. Хр.)

 

„Ужасената душа“ разказва Шекспировия „Макбет“ като зашеметяваща приказка за това колко разрушително може да се окаже човешкото желание. Хореографията на стилизирани жестовете и движения се съчетава с виртуозни акробатични номера и техники от китайските бойни изкуства. Драматичните изпълнения на арии във висока тоналност пренасят в най-добрите традиции на китайската музика. Визуалната пищност на продукцията се основава и на типичните за традиционния китайски театър ярки костюми и грим-маска, който характеризира мъжките персонажи и воините, женските персонажи и комичните фигури.

 

·          Представянето на продукцията  „Ужасената душа: Макбет”се осъществява с подкрепата на посолството на Китайската народна република в Република България.

·         Всички спектакли от програмата на Световен театър в София са със субтитри на български и английски език.

Платформата „Световен театър в София“ се организира от Фондация „Виа Фест“ и е част от Календара на културните събития на Столична община за 2017 г.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s